De waarde van je bedrijf vaststellen

31 augustus 2022

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Om verschillende redenen kan het van belang zijn om de waarde van je bedrijf te bepalen. Je wilt bijvoorbeeld een investering doen, een bedrijfsoverdracht of er is een conflict ontstaan tussen twee aandeelhouders. Er zijn verschillende waarderingsmethodes om vast te stellen hoeveel je bedrijf daadwerkelijk waard is. Lees verder!

Op het moment dat aandelen overgedragen worden van de ene naar de andere partij speelt bedrijfswaarde een belangrijke rol. Wanneer worden aandelen nou precies overgedragen: 

  • Vererving
  • Echtscheiding
  • Geschil tussen aandeelhouders
  • Overname, fusie of bedrijfsoverdracht
  • Fiscale en economische geschillen

Bepalen van de bedrijfswaarde

Wanneer een bedrijf verkopen aan de orde komt, is vaak de eerste vraag die gesteld wordt: wat is mijn bedrijf waard? Dit is een vraag die niet zomaar te beantwoorden valt. Het is niet zo dat er een algemeen geldende formule bestaat die de waarde van je bedrijf bepaalt. 

Het is goed om te weten dat er een verschil zit tussen de waarde van je bedrijf en het bedrag dat er voor een bedrijf betaald wordt. De waarde van je bedrijf is een bedrag dat voortkomt uit een bepaalde waarderingsmethodiek. Wanneer er onderhandelingen plaats hebben gevonden komt daar een bepaalde prijs uit. De prijs en bedrijfswaarde zijn vaak niet gelijk aan elkaar. 

Verschillende methodes om te bepalen wat je bedrijf waard is

Om vast te stellen hoeveel geld een bedrijf waard is, gebruikt men doorgaans twee methoden. Bij de eerste methode wordt er voornamelijk gekeken naar de historische cijfers. De tweede methode richt zich voornamelijk op toekomstige geldstromen. In werkelijkheid wordt er vaak gebruik gemaakt van een mix van beide methodes. 

Bedrijf waarderen aan de hand van historische cijfers

Bij deze methode richt men zich voornamelijk op het verleden. Door deze methode te hanteren wordt er vrijwel direct een indicatie weergegeven van de waarde van het bedrijf. Het minpunt van deze methode is dat er vrijwel niet naar de toekomst wordt gekeken. Terwijl dit toch wel een onderdeel is waar de koper vaak geïnteresseerd in is. 

Zoals eerder beschreven is het minpunt van deze methode dat er vrijwel alleen naar het verleden gekeken wordt. Dit geeft geen garantie voor de toekomst. Daarnaast worden er een aantal andere belangrijke factoren achterwegen gelaten: is het nodig om op het korte termijn investeringen te doen? In welke mate de onderneming gebonden is aan de huidige eigenaar. 

Bedrijf waarderen aan de hand van toekomstig kasstromen

Deze methode richt zich voornamelijk op het toekomstige verdienvermogen van de onderneming. De methode die hiervoor ingezet wordt noemen we ook wel discounted cashflow-methode (DCF-methode)

De DCF-methode richt zich op de actuele kasstromen, ook wel het geld dat feitelijk het bedrijf binnenkomt. Bij het gebruik van deze methode wordt er ook gekeken naar toekomstige investeringen, uitbrengen van nieuwe producten, outsourcen van de productie etc. 

De DCF-methode geeft niet alleen de waarde van het bedrijf weer, maar daarnaast laat het ook zien hoe er invloed uitgeoefend kan worden op de bedrijfswaarde. 

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *