(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Je hebt een goed evenement georganiseerd. Sprekers, artiesten, hapjes en drankjes zijn geregeld. Nu moeten de mensen nog komen. Je kunt een officieel, saai persbericht de deur uit doen, maar de kans dat deze opvalt is niet groot. Wees ludiek, raadselachtig en journalisten vallen ten prooi aan jouw inventiviteit. Free publicity is geboren. Het kost je minder en levert tegelijkertijd een hoop op. Hoe kun je dit precies bewerkstelligen? Dit artikel vertelt je meer.

Als je persbericht overkomt als promotie, wordt het door (lokale) kranten vaak genegeerd. Je komt op de grote stapel terecht. Ze willen daar niet graag aan meewerken, omdat het te weinig nieuwswaarde en spanning biedt. Hier moet je dus op inspelen. Wees inventief, prikkel de nieuwsgierigheid en de journalisten weten je te vinden. Volg de juiste stappen in het schrijven van een onweerstaanbaar persbericht en de kans dat jouw bericht gekozen wordt om te publiceren is ineens een heel stuk groter geworden.

Gebruik je gasten

Heb je artiesten of sprekers geboekt voor het evenement? Zij hebben een achterban, zowel online als offline. Maak gebruik van de namen en laat hen zelf een bericht plaatsen op social media. Grote kans dat deze berichten verspreid worden door de achterban van deze artiesten.

Daarnaast vertel je in nieuwsberichten of blogs ook over deze artiesten. Wat bieden zij tijdens het evenement? Wanneer het inspeelt op de actualiteit, willen journalisten hier vaak wel wat mee. Zo ontstaat een wisselwerking. Jij biedt een nieuwsitem, zij koppelen het aan de actualiteit en delen het. Mensen krijgen het nieuws te lezen en horen van het evenement.

Speel in op de actualiteit

Zelf een origineel nieuwsbericht bedenken is niet altijd even gemakkelijk, daarom is aanhaken op de actualiteit een mogelijkheid om free publicity te creëren. Vaak is een parodie of iets ludieks dé manier om op te vallen. Wanneer mensen een bericht grappig vinden, is de kans groter dat het gedeeld wordt.

Doe geheimzinnig

Bijna iedereen is nieuwsgierig. Wanneer je tijdens het evenement een line-up hebt van verschillende gasten, kun je ervoor kiezen elke week een gast aan te kondigen op de website van het evenement. Bijvoorbeeld via een eigen social media account. Grote kans dat dit wordt opgepakt door de media, omdat zij benieuwd zijn wie er allemaal zullen zijn en dit als nieuwsitem delen.

Combineer (online) mediakanalen

Zorg dat alle mogelijke kanalen met elkaar verbonden zijn. Laat je boodschap, de aankondiging van het evenement, overal te zien zijn. In de krant, het lokale blaadje, de website, maar vooral ook alle mogelijke social media accounts. Hierdoor ben je vindbaar en kunnen meer berichten online gedeeld worden en ontstaat free publicity.

Verzin een guerrilla marketingstunt

Vlak offline marketing vooral niet uit. Om jouw evenement aan de man te brengen, is guerilla marketing een manier om viral te gaan. Guerilla marketing is bij uitstek de manier om zoveel mogelijk bereik te genereren, zonder dat het teveel kost. Zelfs grote merken als Nike verzinnen wel eens een simpele, goedkope stunt die veel aandacht genereert. Dat laat de foto hieronder wel zien. De gedachte hierachter is: “waarom zitten als je ook kunt rennen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *