Professioneel advies voor juiste kantoormeubelen

14 mei 2021

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Ben je toe aan een nieuwe kantoorinrichting of wil je de huidige inrichting wat updaten? Bij het uitzoeken van een nieuwe kantoormeubelen zijn er een aantal wettelijke eisen waar u aan moet voldoen. Daarnaast is er tegenwoordig ook steeds meer aandacht voor niet alleen een functionele inrichting maar ook voor de sfeer die de ruimte uitstraalt. En niet geheel onbelangrijk, ook het belang van ergonomische kantoormeubelen neemt toe. Immers, je wilt graag dat je medewerkers productief zijn en effectief kunnen werken. Met een juiste kantoorinrichting waarbij wordt gelet op ergonomie en sfeer zul je merken dat het een gunstige invloed heeft op de effectiviteit van de medewerkers. Je kan zelf een heel eind komen of professioneel advies vragen. Wij geven je vast een aantal handige tips

Aanschaffen van kantoormeubelen

Bij het aanschaffen van kantoormeubelen komt nog een hoop kijken. Zo moet je rekening houden met de wettelijke eisen en is ergonomie tegenwoordig een belangrijke factor. Het is van groot belang dat je de juiste kantoormeubelen kiest, deze dragen bij aan een hogere productiviteit en gemotiveerde medewerkers. Een ergonomische werkplek speelt hierbij een grote rol. Ergonomische kantoormeubelen hebben veel invloed op een goede werkhouding. Hierbij wordt de fysieke houding bedoeld en hoe ze achter hun bureau of op hun bureaustoel zitten. Een positief gevolg van ergonomische kantoormeubelen is dat medewerkers minder last krijgen van lichamelijke klachten. Daarnaast kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld zit-sta bureaus. Een te lange tijd zitten is ongezond, door het afwisselen van zitten en staan gedurende de werkdag kan je hierin verandering brengen. Wanneer een medewerker te lang achter zijn bureau zit kan dat nek- en rugklachten veroorzaken en de doorbloeding kan worden belemmerd. Daarnaast kan de productiviteit omlaag gaan en wordt de creativiteit minder. Met zit-sta bureaus kunnen medewerkers het zitten en staan tijdens een werkdag afwisselen.

Kies voor kwaliteit en houd de wettelijke eisen in gaten

Wil je kwalitatief goede kantoormeubelen, dan zijn dit vaak niet de meest goedkoopste meubelen. Toch is het goedkoper dan je denkt. Je kan soms meubilair tweedeling inzetten. Zo kun je kasten ook als divider gebruiken en zorgt het gelijk voor afgebakende werkplekken waar medewerkers rustig kunnen werken. Daarnaast gaat kwalitatief hoog kantoormeubilair langer mee. Bureaus en bureaustoelen worden elke dag gebruikt en moeten daardoor van goede kwaliteit zijn. Zo gaan ze langer mee en bespaar je uiteindelijk ook op kosten voor vervanging. Daarnaast moet je bij het kopen van kantoormeubelen aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Meestal zijn de wettelijke voorschriften al verwerkt in het ontwerp van het kantoormeubilair. Toch zijn er nog een aantal dingen waar je zelf op moet letten. Elk type werkplek vraagt een minimale hoeveelheid vierkante meters, de eisen hiervoor zijn vastgelegd. Ook worden er andere eisen gesteld aan kantoormeubelen voor een flexibele werkplek dan wanneer het om een zit-sta werkplek, duo- of vaste werkplek gaat. Houd dit in je achterhoofd bij het aanschaffen van kantoormeubilair.

Een goede akoestiek

Naast een goede evenwichtige balans tussen ergonomische kantoormeubelen en de rest van de kantoorinrichting, is ook de akoestiek in een kantoorruimte iets wat aandacht verdient. Geluidsoverlast door zakelijk overleg, telefoneren of een praatje zorgt als snel voor irritatie en afleiding. Je kan dit vrij eenvoudig al voor een groot gedeelte verhelpen door het plaatsen van bureauwanden, systeemplafonds, wandpanelen en objecten als plantenbakken en wanddecoratie. Alle elementen zorgen ervoor dat de akoestiek wordt geoptimaliseerd. En daarbij zorgen ze ook direct voor een leuke, creatieve toevoeging aan de sfeer. 

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *