5 Tips voor een goede klantrelatie
(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Het onderhouden van een klantrelatie gaat tegenwoordig steeds meer digitaal. Er zijn tegenwoordig al veel manieren om een klant online te bereiken, maar het onderhouden van een klantrelatie is zelfs nog belangrijker. Uit een onderzoek van Frederick Reichheld is gebleken dat als een bedrijf het lukt om meer dan 5% van de klanten te behouden er een groei van 25 tot 95 procent kan plaatsvinden in de omzet! Daarom is het zo belangrijk om een goede klantrelatie te hebben met de klant. Dus als een bedrijf zich gericht focust om een groep klanten te behouden, kan het bedrijf een behoorlijke stijging hebben in de omzet. In deze blog laat ik je de belangrijkste factoren voor een goede klantrelatie zien.
Tip 1: Persoonlijke benadering voor een klantrelatie
Persoonlijke benadering kan een grote factor zijn voor je klantrelatie. De klant voelt zich meer gewaardeerd als er aandacht aan hem of haar wordt geschonken. Als de klant zich meer gewaardeerd voelt, kan dit jouw bedrijf weer positief beïnvloeden. Bij veel persoonlijke aandacht kan de klant (erg) loyaal worden aan je bedrijf. Dit kan resulteren in meerdere aankopen en positieve mond tot mond reclame. Het is heel belangrijk om te weten wie je klanten zijn, zo weet je hoe je ze kan bereiken en daardoor kan je inschatten hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Zo weet je bijvoorbeeld dat jongeren mensen meer gebruik maken van sociale media zitten dan mensen boven de 65+ .
Tip 2: De invloed van online benadering op je klantrelatie
- Bij online benadering is er heel veel mogelijk. Klanten gaan steeds meer digitaal. Het onderhouden van een klantrelatie verandert steeds, klanten zijn meer op zoek naar persoonlijke benadering en willen gewaardeerd worden.
- Probeer je klant eens op te bellen, vraag hoe het met hem of haar gaat. Probeer de klant echt onderdeel te maken van je bedrijf, zodat dat ze het gevoel hebben dat ze echt gewaardeerd worden.
- Probeer origineel te zijn als je een grote klantengroep hebt, feliciteer ze bijvoorbeeld op hun verjaardag als je deze gegevens tot je beschikking hebt of raadt ze aan om iets te lezen wat een positieve invloed kan hebben op je klant.
Tip 3: De invloed van offline benadering op je klantrelatie
- Vraag naar de klant zijn hobby’s of vrijetijdsbestedingen en probeer er op in te spelen. Neem je klant bijvoorbeeld mee naar een profvoetbal wedstrijd als de klant heel veel van voetbal houdt. Dit is vooral bij klanten die heel belangrijk (kunnen) zijn voor je bedrijf. Of verras ze met een speciaal drankgeschenk.
- Stel jezelf open op en wees jezelf, zo heeft de klant een beter beeld van jou en het imago van je bedrijf.
- Maak gebruik van je netwerk. Breng twee contacten van je netwerk bij elkaar. Als een klant een bepaald probleem heeft dat jij niet kan oplossen met jouw bedrijf, kijk dan of één van jouw contacten dit probleem van je klant kan oplossen. Dit zorgt weer voor waardering van je beide contacten vanuit je netwerk. Doe dit natuurlijk alleen als dit ook voordelig is voor jou, dus als de probleemstelling van de klant in een andere branche is waar jij als bedrijf niet in zit.
Tip 4: Feedback vragen voor een betere klantrelatie
- Je klanten die het minst tevreden zijn, zijn je grootste bron om van te leren. Een wijze quote van Bill Gates.
- Probeer dus na te vragen wat klanten van je dienst of product vinden. Probeer dit zo persoonlijk mogelijk, een snelle enquête levert je niet altijd de gewenste informatie omdat je niet kan doorvragen op een gegeven antwoord. Dit werkt het beste door een interview te doen, of als het kan even langs te gaan bij de klant. Je kan natuurlijk ook even bellen, met bellen kan je doorvragen op een antwoord waardoor je een volledig beeld krijgt van de feedback die de klant wilt geven.
- Probeer recensies toe te voegen bij je website, dit is een andere bron die je ook veel informatie kan opleveren.
- Bij een website is het ook handig om een stukje klantenservice te hebben. Zo kan je bijvoorbeeld een e-mail of een telefoonnummer hebben voor de vragen of problemen van de klant. Een stukje service bij een klantrelatie kan ook heel belangrijk zijn. Bij het ‘perfecte’ plaatje van een bedrijf dat samen gaat met een goede relatie met de klant kan dit natuurlijk niet ontbreken!
Tip 5: De invloed van Sociale media op je klantrelatie
- De consument gaat steeds meer online en daar kan je zo je voordelen mee doen. Op sociale media kan je nog dichter bij je klanten komen. Zo kan je met Instagram je bedrijf beter in beeld brengen door foto’s en video’s te posten van wat je bedrijf doet. Dus Instagram is heel handig om het bedrijfsimago te uiten naar je doelgroep toe. Zo hebben ze een beter gevoel dat jouw bedrijf bij hen past, waardoor ze meer herhaalaankopen zullen doen. Door bepaalde hashtags te gebruiken kan je meer bekijks krijgen en zo nieuwe potentiële klanten krijgen. Het is ook belangrijk om te reageren op je klanten, als ze een reactie op je foto of filmpje toevoegen, dit is weer een stukje extra persoonlijke aandacht wat jij je klant geeft.
- Facebook is tegenwoordig mega populair! Facebook is samen met Whatsapp de koploper van de sociale media platforms. Een opvallend feitje bij Facebook is dat er vooral wat oudere gebruikers op Facebook zitten in vergelijking met Instagram en Snapchat. Dus Facebook is zeker een goede optie voor je bedrijf. Bij Facebook kunnen andere mensen jouw bericht delen waardoor ze ook van je bedrijf horen. Door dit allemaal te doen heb je nog een extra touch point met je klanten en zo kan je zorgen voor een betere klantrelatie. Het is ook belangrijk om jezelf te blijven informeren met de sociale media trends en ontwikkelingen. Zo kan jij inspelen op deze trends en ontwikkelingen wat een positief effect kan hebben voor je bedrijf en je klantrelatie.
- Snapchat heeft bijvoorbeeld een locatie filter waar je gebruik van kan maken. Zo kan je instellen dat op de locatie waar je bedrijf staat dat dit een ‘’markeerpunt’’ is. Als de gebruiker op de locatie is en dan een filter wil instellen bij Snapchat dan ziet de gebruiker van Snapchat je bedrijfsnaam en daaronder de gemeente waar je bedrijf zit. Zo werk je ook nog eens aan de naamsbekendheid!Â
- LinkedIn is voor veel bedrijven heel handig. Je komt nog meer in contact met je doelgroep, dit kan bijvoorbeeld door je kennis te delen of je volgers up-to-date te houden over de acties die jouw bedrijf onderneemt. Zo kan je bijvoorbeeld vacatures plaatsen op je bedrijfsaccount. Bij LinkedIn worden er weer minder berichten geplaatst in vergelijking met Facebook waardoor je bericht eerder gezien of ontdekt wordt.
Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 2 Gemiddelde: 4.5/5]