(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Naamsbekendheid is belangrijk om te groeien als bedrijf. Het klinkt erg positief, maar er bestaat ook negatieve naamsbekendheid. Denk maar eens aan bedrijven die in het nieuws komen doordat ze hebben gelogen over bepaalde werkzaamheden, bijvoorbeeld dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met privé gegevens. Negatieve naamsbekendheid is precies waar je niet op zit te wachten. In dit artikel gaan we verder in op de positieve kant van naamsbekendheid. Dit wordt verdeeld in online- en offline methodes.

Online naamsbekendheid opbouwen

De online wereld wordt steeds belangrijker in deze tijd. Het bezitten van een webshop is dan ook onmisbaar wanneer je gezien wil worden. Jezelf laten zien op andere websites sluit hierbij aan. Net als het online adverteren of je product aanbieden via marketplaces.

1. Webshop/website

Wees online vindbaar. Wanneer we ergens naar op zoek zijn, kijken we bijna allemaal eerst op het internet om inspiratie op te doen en om te kijken waar het product/dienst wordt aangeboden. We bestellen ook steeds vaker het product online dan vroeger. Het is erg eenvoudig en in veel gevallen heb je het product ook nog eens de volgende dag in huis. Het bezitten van een webshop/website is dan ook onmisbaar wanneer je naamsbekendheid wil opbouwen. Heb je nog geen eigen webshop/website? Doe dan eerst een domeinnaam check om te kijken of deze nog beschikbaar is.

2. Publicatie/PR bericht

Wanneer je product/dienst of bedrijf in het nieuws komt zal dat resulteren in meer naamsbekendheid. Maar je zal pas in het nieuws komen wanneer er iets te vertellen valt dat het verdiend om in het nieuws te komen. Hier kan je zelf voor zorgen. Voer een onderzoek uit dat echt toegevoegde waarde heeft en laat er een professioneel artikel over schrijven. Dit kan je verspreiden op het internet en wellicht willen grote nieuwswebsites het artikel wel gratis publiceren. 

3. Online adverteren

Er zijn weinig gratis/goedkope manieren om meer naamsbekendheid te creëren. Adverteren op het internet is een van de manieren waarbij je moet investeren om resultaat te zien. Echter, zie je bij deze methode (als je het goed doet) wel direct resultaat. Online adverteren kan in Google, maar ook bijvoorbeeld via social media. Je ziet vaak genoeg advertenties voorbij komen op Facebook of Instagram. Daar kan jij ook staan met je product/dienst.

4. Recensies

Ervaringen van bekenden of recensies zijn belangrijker dan ooit tevoren. Wanneer we een vakantie boeken lezen we eerst allemaal uitgebreid de recensies van reizigers die ons zijn voorgegaan. Wanneer deze erg slecht zijn, zal de eigenaar dit ongetwijfeld merken in het aantal boekingen en andersom ook. Zorg dus altijd voor veel goede recensies. Dit kan je extra stimuleren door tevreden klanten te vragen om een recensie achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld een kortingscode.

Offline naamsbekendheid opbouwen

Een eenvoudige manier om meer offline naamsbekendheid op te bouwen is het uitdelen van je product. Maar dit is niet altijd mogelijk, dan kan je er ook voor kiezen om aanwezig te zijn bij evenementen en om bijvoorbeeld een vereniging te sponsoren.

Sponsoren

Probeer op de hoogte te blijven van evenementen in je branche. Wellicht is het interessant om deze of een onderdeel te sponsoren. Je bent dan als bedrijf zijnde aanwezig op een plek waar jouw klanten rondlopen. Zo komen zij misschien wel voor de 1e keer in contact met jouw product/dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *