Een goed cv maken? Dit moet je op je cv vermelden: 4 tips

26 september 2019

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Of je nu werk zoekt via een uitzendbureau of direct solliciteert bij de werkgever; het kunnen aanleveren van een goed cv is ontzettend belangrijk. Cv staat voor Curriculum Vitea, levensloop in het latijn, en is jouw visitekaartje voor recruiters en werkgevers. Zorg er dus voor dat jij, voordat je jouw droomfunctie gaat zoeken in een vacaturebank, beschikt over een goed cv. Dat wil zeggen dat je cv er niet alleen overzichtelijk, betrouwbaar en mooi uitziet, maar ook beschikt over de juiste inhoud. Weten wat er allemaal op jouw cv moet staan en wat je dus eventueel mag weglaten van jouw cv? Wij leggen je hieronder graag uit wat je in ieder geval moet vermelden op jouw cv.

1. Inhoud van je cv:  vermeld je persoonlijke gegevens

Ieder cv begint met de persoonlijke gegevens van de werkzoekende. Een intercedent of recruiter ontvangt wekelijks enorm veel cv’s en moet dus vlug alle relevante informatie kunnen zien. Het is daarom belangrijk dat je direct inzichtelijk maakt waar je woont en hoe ze jou kunnen bereiken. Denk er dus aan om je naam, adres, email, telefoonnummer en geboortedatum duidelijk op jouw cv te vermelden. Bovendien is het slim om direct de aandacht van de ontvanger vast te houden en ze te laten zien wie jij bent en wat je kunt. Vul jouw persoonlijke gegevens daarom aan met een persoonlijk profiel. Leg in een kort, maar krachtig stukje tekst uit wie je bent, wat je drijfveren zijn en wat jij meebrengt. Grote kans dat de recruiter jouw cv in het goede bakje legt!

2. Een cv maken: vermeld relevante werkervaring

Vervolgens presenteer jij op jouw cv je werkervaring. Richt je daarbij voornamelijk op de opgedane werkervaring die relevant is voor de baan waarop je gaat solliciteren. Dit kan dus betekenen dat je, indien je in meerdere branches werkzaam bent geweest, verschillende versies hebt van jouw cv. Leg in ieder geval altijd de nadruk op de kwaliteiten die nodig zijn om de beoogde functie goed uit te kunnen voeren. Bespreek daarbij eerst jouw meest recente werkervaringen en ga vanaf daar terug in de tijd. Wees concreet: wat heb je gedaan, bij wie en wanneer? Bespreek alleen de relevante werkervaring of stages uitgebreid: voor de rest kan je voldoen met een opsomming van ‘overige werkzaamheden’. Jouw cv moet immers niet te lang worden. 

3. Cv opstellen: vergeet je opleidingen niet

Benoem vervolgens de opleidingen die jij hebt gevolgd. Begin met de meest recente opleiding en geef ook aan of je het desbetreffende diploma hebt gehaald. Heb je bepaalde cursussen, specialisaties of vakken gevolgd die relevante zijn voor de functie waarop je wilt solliciteren? Dan is het slim om deze ook uit te lichten.

4. Een goed cv maken: beschrijf jouw competenties

Met jouw cv wil jij je natuurlijk onderscheiden van andere kandidaten. Daarom is het goed om expliciet te benoemen wat jouw kwaliteiten zijn. Ben jij bijvoorbeeld ontzettend ondernemend of ben jij de verbinder of het commerciële talent? Geef in een aparte sectie op je cv aan wat jou uniek maakt als werknemer. Geef daarbij ook korte, praktische voorbeelden waaruit blijkt waarom dit jouw kerncompetenties zijn.

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *