(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Tegenwoordig draait een groot deel van de marketing van bedrijven om online zichtbaarheid. Dat je als bedrijf ook fysiek goed zichtbaar bent, is echter minstens zo belangrijk. Zo geeft Vormgenoten aan dat een sterke merkbeleving juist ook wordt gecreëerd in de fysieke wereld. Buitenreclame is daarom bij uitstek geschikt om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Denk hierbij aan het plaatsen van raambelettering of logo’s op het bedrijfspand, maar ook aan openbare buitenreclame. Weten waaraan effectieve buitenreclame moet voldoen? Wij zetten een aantal belangrijke do’s en don’ts op een rij.

1. Do: een duidelijke boodschap

De meeste mensen die in aanraking komen met buitenreclame, zijn in beweging. Aangezien je dus slechts een heel kort contactmoment hebt, is het extra belangrijk om een duidelijke, eenduidige boodschap uit te zenden. Probeer dus vooral niet meerdere boodschappen uit te dragen, maar richt je slechts op één onderwerp tegelijk. Breng bijvoorbeeld je merknaam, één bepaalde dienst of één bepaald product onder de aandacht. Zo voorkom je dat mensen in het voorbijgaan de boodschap niet kunnen meekrijgen.

2. Don’t: veel informatie delen

In het verlengde hiervan is het daarom een absolute don’t om te veel informatie in één keer te willen overbrengen. Door verschillende producten of ideeën te presenteren, verliest de kijker het overzicht. Veel tekst, drukke afbeeldingen of ingewikkelde zinnen maken je boodschap alleen maar zwakker. Wil je een raam beletteren met een krachtige boodschap? Dan is het slim om niet meer dan zeven tot negen woorden te gebruiken.

3. Do: maak gebruik van een krachtig beeld

Niets dat de aandacht zo goed kan vangen als een krachtig beeld. Ze zeggen niet voor niets dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. We herkennen afbeeldingen sneller en kunnen ze vaak beter onthouden. Zorg in jouw buitenreclame daarom voor krachtige, originele beelden die indruk maken en blijven hangen. Let er natuurlijk wel op dat het beeld niet dermate opvallend is dat het afleidt van de eigenlijke boodschap.

4. Don’t: fletse kleuren en kleine letters

Als je wilt dat je boodschap opvalt, kies je voor felle, contrasterende kleuren. Fletse kleuren en onduidelijke letters laten je boodschap verloren gaan. Kies dus voor een duidelijk lettertype en bepaal wat het juiste formaat is voor jouw type buitenreclame.

5. Do: herkenbaar logo of duidelijke merknaam

Soms zie je een prachtige reclame, maar weet je na vijf keer kijken nog steeds niet wie deze reclame nu eigenlijk gemaakt heeft. Zonde! Zorg ervoor dat voorbijgangers in één keer zien wie je bent en wat je boodschap is. Zorg dus voor een duidelijk logo of laat uw merknaam prominent in beeld komen. Ook hier is het weer belangrijk om voor de juist kleurcontrasten te kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *