Van eenmanszaak naar zaak met personeel; houd hier rekening mee

17 november 2017

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Wanneer je gewend bent alleen te werken en enkel voor jezelf zaken moet regelen en moet onderhouden, kan het lastig worden personeel aan te nemen. Het is positief als je van een eenmanszaak naar zaak met personeel gaat, de zaken gaan dan goed en je hebt extra krachten nodig. Er moet echter wel met een aantal zaken rekening gehouden worden. Welke dit zijn? Dat lees je in het artikel!

Werkplek

Een eenmanszaak heeft niet altijd een kantoor te hebben, vaak kunnen de werkzaamheden vanuit huis plaatsvinden of bij een flexibel te huren ruimte. Wanneer er personeel nodig is zal hiervoor ook een werkplek beschikbaar moeten zijn. Deze werkplek moet voldoende ruimte bevatten, goed bereikbaar te zijn en plek bieden aan één of meer personeelsleden. Ook een schoonmaakbedrijf op kantoor zal hierbij niet overbodig zijn. Meer wensen betekent meer afval, stof, kruimels en ga zo maar door. Dit zijn allemaal zaken waarmee rekening gehouden moet worden.

Personeel

Het hebben van personeel zal logischerwijs nieuw voor je zijn, misschien heb je nog nooit met personeel samengewerkt. Het kan zijn dat je enkel en alleen een eenmanszaak hebt gehad en niet met anderen hebt gewerkt. De wensen en behoeften van personeel kunnen verschillen van jouw eigen wensen en behoeften. Zorg dus dat je dit goed met je nieuwe personeel bespreekt en weet waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan een auto van de zaak, werkuren per week of maand, vakantiedagen, verlofdagen, het aantal pauzes per dag en ga zo maar door.

Bij het aannemen van personeel moeten er uiteraard contracten worden getekend met diverse afspraken en voorwaarden. Laat je hierover goed inlichten zodat je de juiste en meest voordelige beslissingen kan nemen voor jouw eenmanszaak. In het contract zet je zaken als: salaris, proeftijd, concurrentiebeding, dienstverband, ziekteverzuim et cetera. Er komen dus vooral veel extra kosten bij kijken waarmee je voorheen niet bekend was, de inkomsten kwamen enkel bij jou binnen en zelf op te splitsen in vakantiegeld en ziektekosten bijvoorbeeld.

Extra zaken

Daarnaast komen er ook extra zaken zoals administratie van anderen bij kijken. Voorheen deed je dit misschien zelf of  had je het al uitbesteed aan een professional. Zo moet de loonadministratie bijgehouden worden voor een loonstrook en de jaarlijkse jaaropgave. De werknemers moeten ook bij diverse instanties worden aangemeld als personeelslid van jouw zaak. De veiligheid op de werkplek moet gewaarborgd worden en ook voorzieningen als een mannen/vrouwen toilet, een kleine keuken en de mogelijkheid tot thee en koffie moeten goed verzorgd zijn. Je hebt nu ook te maken met andere mensen, schroom niet om te vragen wat zij verwachten en wat zij onmisbaar vinden op een kantoor. Zo kan je jouw wensen en behoeften samenvoegen met die van je toekomstige personeel.

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *