(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Ondernemers onderschatten vaak het belang van een goed bedrijfspand. Toch, is het belangrijk om hier bij stil te staan. Als je van te voren een goed marktonderzoek doet en effectief gebruik maakt van het bedrijfspand dan biedt het zelfs ondersteuning in je marketing activiteiten. Dit betekent concreet:

  • Een betere branding
  • Sterker imago
  • Grotere naamsbekendheid
  • Meer herkenning en verbinding bij de klant

Dit leidt weer tot een betere positionering in het hoofd van de klant. Ter inspiratie geef ik je drie ideeën hoe een bedrijfspand de marketing activiteiten ondersteund.

1. Uitstraling bedrijfspand met LED verlichting

In principe moet het de (potentiële) klant elk moment aantrekken om binnen te komen. Ook moet er een verschil zijn, denk aan de verlichting, tussen openingstijd en wanneer de zaak dicht is. Zorg er daarom voor dat de volgende punten op orde zijn:

  • Duidelijk zichtbaar wanneer je open en gesloten bent
  • Goede verlichting
  • De kleuren van het interieur, muren en ramen overeenkomen met het imago dat je wilt uitstralen
  • Sfeervol ingericht bedrijfspand waarbij de kernwaarden terug te zien zijn
  • Drempel niet te hoog ligt voor de doelgroep

Ondanks het effect anders is als je gesloten bent, is het belangrijk dat je dezelfde waarde houdt en men nog steeds het merk/bedrijf herkennen als het donker is. Het aanbrengen van LED verlichting in de huisstijl van het bedrijf kan hierbij helpen. Een kleine aanpassing zorgt dus voor een mooie strakke uitstraling van het bedrijfspand en een herkenning bij de consument.

2. Creatief gebouw

Alle stappen die worden gezet voordat iemand het gebouw betreedt, heeft effect op de positionering van het merk in het hoofd van de klant. Om je goed te kunnen onderscheiden en te positioneren, is het goed om na te denken over de vormgeving van het bedrijfspand. Een creatief gebouw met veel uitstraling zal bij de klant langer blijven hangen dan een dood normaal bedrijfspand of winkelpand. Een goede eerste indruk triggert de consument ook om sneller iets af te nemen. Daarbij helpt het als het gebouw de identiteit van het merk associeert. Een voorbeeld is gebouw in de vorm van een schip van Schmidt Zeevis, waarmee ze hun identiteit en kernwaarden willen uitstraling. Verder doen ze aan branding door het logo op het schip. Iedereen die hier langskomt wordt herinnert aan het merk. Verder als mensen het hebben over een gebouw in de vorm van een zeeschip dan wordt hun merk ermee geassocieerd. Dit vergroot de naamsbekendheid en versterkt het imago!

Een ander voorbeeld is The Piano House in China die ook nog gebruik maakt van LED verlichting in het donker om haar gebouw extra uit te lichten.

3. Billboarding op het bedrijfspand

Het is belangrijk dat je online marketing wordt ondersteund door offline marketing. Met offline marketing wordt de consument weer herinnert aan de advertentie of je merk dat ervoor zorgt dat je naamsbekendheid niet weg vaagt. Een snel groot bereik krijgen doe je met: Bilboarding. Vooral bij het lanceren van een nieuw product/dienst wil je dat het snel een groot bereik heeft. Aan de buitenkant van het bedrijfspand wordt een billboard geplaatst met de gekozen advertentie, promotiefilmpje of een quote met merklogo. Het is belangrijk dat dit een kort en krachtig beeld is. Voor het meeste effect worden bewegende beelden goed opgevangen in het hoofd van de consument. Het verhoogt de naamsbekendheid en zorgt voor een sneller herkenning. Zelfs als het onbewust is opgevangen dan zal de consument het na een paar keer bewust herinneren. Billboarding op je pand is dus een goede marketingtool. Het voordeel aan een Billboard is dat het vanaf een grote afstand te zien is en het vooral in het donker goed opvalt.

Vind je dit een interessant artikel? Vergeet het dan niet te delen op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *