(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Binnen een vereniging zijn er veel taken om te verdelen. Denk hierbij aan de ledenadministratie, de boekhouding en de communicatie richting je leden toe. Er zijn een aantal online oplossingen beschikbaar die het mogelijk maken om efficiënter te werken binnen je vereniging. Een CRM voor verenigingen is zeker geen overbodige luxe. Of je nu een grote of kleine vereniging bent met veel of weinig vrijwilligers: dit zijn 3 manieren om efficiënter te werk te gaan binnen de vereniging.
Verenigingen zijn over het algemeen het beste af met een relatief eenvoudig boekhoudprogramma dat te koppelen is aan de ledenadministratie. Een goed boekhoudprogramma voor verenigingen is onmisbaar omdat zo’n pakket het eenvoudig maakt om grip te houden op de financiën en de kans op fouten kleiner wordt wanneer de boekhouding wordt geautomatiseerd. Ben jij penningmeester van een vereniging en hou jij de boekhouding bij? Dan bespaar je een hoop tijd door te kiezen voor een online boekhoudpakket. Ook hoef je geen kosten te maken voor administratief personeel. Over het algemeen bieden deze pakketten onder andere periodieke facturatie en incassomogelijkheden.
Met ledenadministratie software kun je al jouw leden makkelijk registreren, maar ook sponsoren, leveranciers en andere relaties. Door dit proces te digitaliseren met de juiste software zijn de gegevens op ieder moment en vanaf ieder apparaat inzichtelijk en te wijzigen. Al jouw leden en contacten zitten overzichtelijk in één systeem. Door te kiezen voor een CRM voor verenigingen koppel je jouw ledenadministratie ook eenvoudig aan de boekhouding en jouw online community. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke leden hun lidmaatschap nog moeten betalen en welke leden zeer actief zijn binnen de vereniging. Handig als jij vrijwilligers eens goed in het zonnetje wilt zetten!
Jouw leden zien elkaar op de vereniging, maar met een online community help je ze om nog meer de verbinding aan te gaan. Ook kun je op deze manier in gesprek met je achterban. Veel verenigingen maken voor dit doel gebruik van social media, maar een eigen online community biedt verschillende voordelen ten opzichte van een Facebook groep. Zo wordt dit platform goed beveiligd zodat je geen last hebt van ongenode gasten, heb je het platform volledig in eigen beheer en kun je bijvoorbeeld ook een app downloaden om te communiceren met de community. Via deze weg kun je bijvoorbeeld de ALV aankondigen en belangrijke documenten delen, zonder dat dit allemaal via de e-mail verstuurd moet worden.