(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Een whitepaper bied je aan om verschillende redenen. Je laat bijvoorb eeld zien dat je een expert bent in jouw vakgebied door kennis te delen. Maar een whitepaper levert je ook nieuwe klanten op en geeft je belangrijke nieuwe leads. Een sterke whitepaper kan jouw potentiële klant ervan overtuigen dat hij met jouw bedrijf of organisatie in zee moet gaan, omdat jij de juiste kennis in huis hebt voor het oplossen van zijn of haar probleem. Om dit zo succesvol mogelijk te doen, kun je een whitepaper laten schrijven door een marketingbureau. Wij leggen je uit waarom.
Heel concreet is een whitepaper een uiteenzettend document dat je als bedrijf aanbiedt in ruil voor bijvoorbeeld contactgegevens. Het is een document dat dus gratis toegankelijk is, maar waarvoor je wel waardevolle informatie terugkrijgt. Vaak wordt een whitepaper namelijk opgevraagd door potentiële klanten die een vraagstuk hebben over een onderwerp uit jouw vakgebied. In een whitepaper beschrijf je een bepaald probleem en ga je vooral uitgebreid in op de oplossing. Het is een document waarmee je jouw expertise in jouw vakgebied toont. Een whitepaper kan tussen de 5 tot 25 pagina’s zijn en wordt grafisch opgemaakt. Vaak bevat een whitepaper ook informatieve afbeeldingen, grafieken of infographics. Het is dus meer dan alleen tekst! Omdat het een complexe taak is een goede whitepaper te schrijven, kun je dit ook overlaten aan een professional. Dit levert je namelijk veel voordelen op.
Een whitepaper schrijf je niet uit de losse pols. Het is een specifieke marketingtechniek waarmee je, als je het goed doet, veel klanten kunt binnenhalen. Het neemt een belangrijke plek in in jouw marketingplan. Wanneer er een marketing- of schrijfbureau met jouw whitepaper aan de slag gaat, wordt er eerst duidelijke strategie bepaald voor de whitepaper. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de doelgroep en de wensen hiervan. Zo wordt de whitepaper zo effectief mogelijk gericht aan deze groep.
Het kan best pittig zijn om een tekst te schrijven waarin je op een effectieve, duidelijke manier jouw expertise naar voren laat komen. Een complex onderwerp toegankelijk en relevant maken voor jouw doelgroep is soms een uitdaging. Een professional weet precies hoe je dit in een tekst voor elkaar kunt krijgen en draait er zijn hand niet voor om. Zo weet je zeker dat jouw whitepaper gedegen, diepgaand en informatief is zonder saai of onduidelijk te worden.
Ook wanneer het je lukt om zelfstandig een tekst op papier te zetten, is er nog een stap die je moet zetten: het design. Een whitepaper is namelijk niet zomaar een document. Het moet interessant zijn en direct de aandacht van de lezer trekken en dat doen we meestal met visuele kenmerken. Wanneer je het maken van jouw whitepaper uitbesteedt aan een bureau, dan mag je verwachten dat zij ook een prikkelend design zullen opleveren dat past bij jouw boodschap en de informatie die je deelt in je whitepaper.
Wanneer je tot een goede en krachtige whitepaper bent gekomen, is het belangrijk dat deze bij de juiste doelgroep terechtkomt. Ook hier kan een marketingbureau je bij helpen. Het belangrijkste doel van je whitepaper is natuurlijk dat je zoveel mogelijk contactgegevens verzamelt en dat doe je door het op de juiste plek te delen. Zo ben je verzekerd van voldoende leads!