Tips voor het beter scheiden van bedrijfsafval

21 augustus 2020

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

De laatste jaren is het scheiden van afval in huishoudens een gewoonte geworden. Het scheiden van bedrijfsafval is daarentegen nog lang niet bij alle bedrijven goed geregeld. Voor bedrijven in Nederland is het vanuit de overheid verplicht om bedrijfsafval bij de bron te scheiden. Als bedrijf ben je zelf verantwoordelijk voor de afvalinzameling van het afval dat geproduceerd wordt. Zo is het nodig om een containerverhuur in te schakelen om te beschikken over een container voor elke afvalstroom en is het verplicht om deze op te halen door een  gecertificeerd afvalverwerkingsbedrijf.

Wist je dat de helft van het bedrijfsafval van winkels en kantoren nog niet gerecycled wordt? Wij geven in dit artikel 3 simpele tips om jouw bedrijfsafval beter te scheiden. Lees dus snel verder.

Breng afvalstromen in kaart

Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van de afvalscheiding van je bedrijfsafval is het van belang dat alle afvalstromen en de hoeveelheid afval in kaart wordt gebracht. Door de afvalstromen en de hoeveelheid afval van elke stroom in kaart te brengen weet je precies welke en hoeveel afvalcontainers je nodig hebt om het scheiden van afval binnen je bedrijf mogelijk te maken.

Centrale plek voor afvalinzameling

Alle afvalstromen en de hoeveelheid afval in kaart gebracht? Dan wordt het tijd om voor elke afvalstroom een container of zelfs meerdere containers te huren, zodat er altijd voor elke afvalsoort voldoende plek is in de containers. Plaats de containers op een centrale plek binnen je bedrijf om afval scheiden voor werknemers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast is het verstandig om duidelijk op de containers aan te geven welk soort afval wel en niet is toegestaan.

Bureau prullenbakken? Weg ermee!

Op veel kantoren zien we nog regelmatig dat er op elke werkplek een persoonlijke prullenbak onder het bureau te vinden is. Al het afval van de medewerker aan dit bureau wordt in deze prullenbak gegooid. Vervolgens belandt de gehele inhoud ervan bij het restafval. Natuurlijk hartstikke zonde, want de kans is groot dat veel materialen hergebruikt konden worden. Een goede tip om het restafval van je bedrijf te verminderen is het weghalen van alle bureau prullenbakken. In plaats van allerlei prullenbakjes is het verstandig om één centrale plek te creëren waar men het afval bij de bron kan scheiden. Dit is goed voor het milieu, maar zorgt ook voor een besparing op afvalverwerkingskosten. Restafval is namelijk de duurste afvalstroom.

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *