(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Een SEO bureau helpt bedrijven met het werven van meer (online) klanten. Het past namelijk een aantal strategieën toe waardoor een website beter gevonden wordt in de zoekmachines. Wat doet een zo’n bureau nog meer?
Een SEO bureau onderzoekt, analyseert en documenteert. Het verzamelt informatie over jouw site, de inhoud en de doelgroep. Vervolgens wordt die informatie in combinatie met de verzamelde gegevens gebruikt om een website te ontwikkelen en te optimaliseren voor een betere online zichtbaarheid.
De meeste SEO bureaus schrijven geoptimaliseerde content. Dit zijn de teksten op een website. Goede content zorgt ervoor dat zoekmachines de website weten te vinden en de site herkennen als relevant en belangrijk. Experts die werkzaam zijn op een SEO bureau kunnen ook inhoud met doelgerichte trefwoorden en zinnen schrijven. Ook een goede titel, beschrijving, URL en lead, footer, header en sidebar tekst horen bij een website die goed gevonden moet worden in de zoekresultaten.
Een SEO bureau verricht trefwoord onderzoek. Dit betekent dat ze relevante zoekwoorden vinden en gebruiken voor delen van een website, zoals de meta-tags. Stel je voor dat een bedrijf blauwe jassen verkoopt. In dat geval doet een SEO bureau onderzoek en verkrijgt het zoekwoorden die te maken heeft met blauwe jassen, zoals ‘blauwe jassen kopen’ en ‘koop blauwe jassen’.
Al eerder schreven we dat een SEO bureau ook verantwoordelijk is voor de content voor een site, met zoekwoorden als basis. Ze moeten er voor zorgen dat de inhoud op een site relevant is voor het belangrijkste zoekwoord. Bij het verkopen van ‘blauwe jassen’ moet er in de beschrijving iets staan over blauwe jassen. Relevante zoekwoorden moeten ook terugkomen in de titel van een artikel. En tenslotte is het van groot belang dat de inhoud aantrekkelijk en informatief is voor de zoekmachines én de gewenste doelgroep van de website.
Een SEO bureau moet regelmatig een site-analyse uitvoeren. Dit betreft onder andere pagina optimalisatie (bijvoorbeeld het verwijderen van eventuele code fouten) en Off page optimalisatie (bijvoorbeeld het verwerven van links). Off page optimalisatie heeft betrekking op het bouwen van links naar een site, het krijgen van links van andere websites en het uitwisselen van links met andere gerelateerde sites. Dit zijn de meest effectieve manieren om hoge rankings te krijgen. Het idee is om de site te laten lijken op een goed gevestigde site met een goede reputatie op het net.
Het proces van SEO is een lang proces. Het zal tussen 4-6 maanden duren om enig resultaat te zien. Om daadwerkelijk resultaten te boeken, moet een SEO bureau niet alleen links verwerven, maar ook bereid zijn om tactieken zoals artikel indiening, link uitwisselingen, en social bookmarking te gebruiken. De inhoud die geschreven wordt moet duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Het moet niet te ingewikkeld zijn en moet een een fijne flow hebben. Deze flow zal ervoor zorgen dat de bezoekers terug blijven komen.
Dit is slechts een basisoverzicht van SEO. De meer geavanceerde aspecten zoals artikel marketing en keyword onderzoek valt te buiten het bestek van dit artikel. Maar nu je weet in elk geval wat het belangrijke takenpakket is van een SEO bureau. En dat is een goede eerste stap in de wondere wereld van de online marketing!