(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Wanneer je een bedrijf wilt oprichten of overnemen schrijf je altijd eerst een businessplan. Veel ondernemers vergeten echter hoe belangrijk het is om dit plan steeds up to date te houden. Er zijn veel momenten waarop je het ondernemingsplan moet herzien. Bijvoorbeeld wanneer er nieuwe ontwikkelingen in de markt zijn, er nieuwe concurrentie is of als je producten of diensten wilt wijzigen of uitbreiden. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om het ondernemingsplan standaard jaarlijks te herzien. Op die manier kun je op basis van de actuele marktomstandigheden een plan maken voor het komende jaar. Waarom het herzien van je ondernemingsplan zo belangrijk is blijkt uit onderstaande punten.
Zelfs wanneer er niets aan jouw product of bedrijf is veranderd, is het belangrijk om het ondernemingsplan regelmatig te herzien. Je kunt natuurlijk ook je ondernemingsplan laten schrijven. Wensen en behoeften van de doelgroep kunnen immers ook veranderen. Wie zegt dat je doelgroep nog steeds dezelfde verwachtingen heeft als toen je het bedrijf bent gestart? Om ervoor te zorgen dat je producten en diensten altijd aansluiten op de klantvraag is het daarom belangrijk om geregeld marktonderzoek te blijven doen. Is de doelgroep nog hetzelfde? Wensen zij nog dezelfde dienstverlening te krijgen en kun je ze nog wel op dezelfde manier bereiken? Wanneer je het ondernemingsplan herziet krijg je vanzelf antwoord op deze vragen.
Niet alleen de klant maar ook de markt kan veranderen. Het regelmatig herzien van je ondernemingsplan maakt dat je op tijd kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt. Denk bijvoorbeeld aan technologische ontwikkelingen en de steeds belangrijker wordende focus op duurzaamheid. Ook kan het zijn dat concurrenten bepaalde stappen hebben gezet waarop jij met je bedrijf moet anticiperen. Om onderscheidend en actueel te blijven is het dus nodig om je marktanalyse in het ondernemingsplan regelmatig te herzien.
Zelfs als de doelgroep en de markt niet veel veranderen kan het herzien van je ondernemingsplan zorgen voor groei. Je bedrijf staat immers niet meer op hetzelfde punt als toen het gestart is. Het is daarom goed om opnieuw in kaart te brengen: Waar staan we nu? Hoe is onze naamsbekendheid? Wat gaat er al goed en aan welke potentiele groeifactoren kunnen we nog meer aandacht besteden? Aan de hand van een dergelijke analyse kun je de groeimogelijkheden binnen je onderneming opnieuw benutten.
Er zijn dus genoeg argumenten om het ondernemingsplan regelmatig te herzien. Kort samengevat geven de volgende gebeurtenissen aanleiding tot een herziening: