(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Met een relatiegeschenk kun je jouw favoriete klanten bedanken en jezelf weer even onder de aandacht brengen. De kosten van deze zakelijke geschenken moet je invoeren in je administratie. Houd hierbij rekening met regels voor de btw en aftrekbaarheid. Van kosten die zakelijk zijn, zoals een nieuwe agenda of het plaatsen van een advertentie, mag je de btw terugvragen en de kosten volledig als bedrijfskosten opvoeren. Voor relatiegeschenken gelden wat andere regels. Wij geven je antwoord op de vraag: zijn relatiegeschenken fiscaal aftrekbaar?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat de Belastingdienst onder relatiegeschenken rekent: ‘incidentele giften die worden gegeven aan bestaande relaties’. Het mag dus niet structureel zijn, er mag geen tegenprestatie plaatsvinden en het is voor een bestaande klant. Wervingcadeaus vallen namelijk direct onder bedrijfskosten.
Je betaalt btw over het relatiegeschenk dat je koopt. Het hangt van de ontvanger af of je deze btw kunt terugvragen, dit mag niet wanneer de ontvanger een particulier is. Daarnaast gaat het er om of het cadeau zakelijk gebruikt kan worden. Stel jezelf de vraag: ‘als de ontvanger dit cadeau zelf had gekocht, zou hij of zij dan de btw terug kunnen vragen?’ Als je bijvoorbeeld pennen met logo laat bedrukken om cadeau te doen en je geeft deze aan een zakelijke klant, dan kun je de btw gewoon terugvragen. Ook wanneer je minder dan €227,- per persoon per jaar uitgeeft aan relatiegeschenken mag je de btw terugvragen.
Relatiegeschenken vallen onder de noemer ‘representatiekosten’. Dit wil zeggen dat de kosten niet volledig aftrekbaar zijn, in tegenstelling tot de gewone bedrijfskosten. De aftrekbaarheid is vastgesteld op 80%. Omdat aan representatiekosten geen directe tegenprestatie gebonden is, worden deze door de Belastingdienst niet direct als zakelijke kosten beschouwd. Dit is een redelijk grijs gebied, omdat de exacte betekenis van ‘representatie’ niet is vastgelegd. Over het algemeen is de Belastingdienst redelijk soepel als het gaat om het aftrekken van deze kosten.
In plaats van de kosten voor 80% verwerken in je administratie is het ook mogelijk om het drempelbedrag te gebruiken. Voor 2020 is de drempel voor representatiekosten vastgesteld op €4.700. Je kiest er dan voor om de beperkte kosten tot €4600 niet af te trekken en daarboven wel volledig. Deze optie is doorgaans voordeliger voor grote bedrijven en minder aantrekkelijk voor zzp’ers en kleine ondernemers. De regeling wordt interessant vanaf €23.000 aan beperkte kosten per jaar.