(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Reclames, je ontkomt er soms niet meer aan. Er zijn zoveel reclames tegenwoordig dat het moeilijk is om echt op te vallen, daarom wil ik jou helpen om op een originele manier reclame te maken voor je bedrijf en zo de aandacht van de consument te krijgen! Denk maar eens aan reclame op een hoekwoning, reclame via influencers of opvallende reclame op een auto!
Jouw bedrijfslogo op een auto is eens een keer wat anders dan reclames op tv. Je kan de auto van je werknemer of de auto van iemand anders of die van jezelf met reclame bestickeren, maar hoe doe je dit? Er zijn heel veel manieren om een reclame op een auto zetten. Je hebt de standaard reclames op een auto, dus een bedrijfsnaam of een logo erop. Je kan je auto ook heel erg opvallend maken, met een gave kleur en dan jouw bedrijfsnaam en een duidelijke boodschap! Laatst viel mij ook nog een bepaald, leuk autootje op met reclame. Het was van een restaurant dat vleesgerechten thuisbezorgd. Ze hadden een kleine auto, zwart geverfd met speciale vlammen op de zijkant van de auto en zelfs nog 2 vlaggetjes aan de achterkant van die erg opvielen door de zwarte kleur met de vlammen. Dit autootje trok dus gelijk mijn aandacht en ik vond het een heel leuk concept voor originele manier van reclame! Een voordeel van reclame op je auto is dat als je niet rijdt, je reclame op de auto ook kan zien. Dus jij kan je auto ergens parkeren op een opvallend plekje waarbij de reclame alsnog gezien wordt ook al rij je niet in de auto! Daarom kan tactisch parkeren ook nog eens extra reclame voor je bedrijf opleveren!
Interactie met je klanten is heel belangrijk! Ze zijn dan sneller geïnteresseerd en zo blijft jouw product of je bedrijfsnaam beter in het hoofd rondhangen. Door deze interactie kan je van je klant een fan maken! Er zijn heel veel manieren mogelijk om een interactie te beginnen met je klanten, maar het moet natuurlijk wel leuk en opvallend zijn! Zo heb je bijvoorbeeld digitale borden of schermen waar tegen een klanten een gesprek mee hebben over een bepaald product. Je kan ook een ‘irritatie’ bij de klant opwekken om zijn of haar aandacht te trekken. Zo is er een voorbeeld van een verkoopautomaat dat één bepaald drankje verkocht, maar als je het drankje kocht zou die vast komen te zitten. Door het schudden van de automaat kon jij ruimte maken voor je drankje waardoor het uiteindelijk naar beneden viel en je het drankje gewoon kreeg. De boodschap die hier achter zat was dat je dat blikje moet schudden voordat je het zou opdrinken. Deze video is een goed voorbeeld van interactie met je klanten! Zo kan het ook handig om sterren bij een product toe te voegen. De consument kan nu zijn of haar mening geven en is het toch weer een stukje interactie. In het volgende filmpje zie je dus een voorbeeld van interactie met je klanten. Dit bord staat op een drukke plek en trekt dus van heel veel mensen de aandacht!
Luchtreclame lijkt super goed te werken! Verschillende bronnen vermelden dat de aandacht snel op het vliegtuig en dus ook de banner wordt gelegd bij het horen van het vliegtuiggeluid. Veel mensen kijken dus gelijk omhoog als ze een vliegtuig horen en lezen dan ook gelijk je tekst! Het nadeel van zo’n reclame is dat jij je boodschap op een soort doek moet zetten. Dit doek is natuurlijk beperkt in zijn afmetingen waardoor jij je boodschap kort en krachtig moet laten overkomen. De grootte van een doek is ongeveer 100m2. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende doeken, zo kan je bijvoorbeeld een doek met alleen tekst maken of een doek die heel opvallend is. Het is dan ook handig om je reclame in te zetten waar veel mensen tegelijkertijd zijn. Denk maar aan een festival of een drukke stranddag. De kosten van luchtreclame verschillen per bedrijf, maar zo’n luchtreclame kost tussen de €150-€300 euro om je reclame voor één uur in de lucht te hebben.
Dit is een voorbeeld van originele reclame! Ik heb het vrijwel nog nergens echt gezien, maar het leek me een heel origineel idee. Zo kan je bijvoorbeeld een doek of een bepaalde banner aan de zijkant van een hoekwoning hangen. Het is dan wel een must dat deze hoekwoning goed te zien is en ook naast een weg ligt waar veel auto’s langs rijden. Pas wel op! Bij reclame op of aan een huis gelden strenge regels! Iedere gemeente heeft zo zijn regels en het is daarom belangrijk om te weten of ze akkoord zouden gaan met zo’n reclame op een hoekwoning. Het is ook belangrijk dat zo’n reclame nooit de verkeersveiligheid in gevaar brengt en dus moet jij je aan belangrijke richtlijnen houden. Deze richtlijnen kan je bij de gemeente aanvragen. Weet je uiteindelijk alle regels? Dan moet je ook nog met de eigenaar van de woning in gesprek gaan. Niet iedereen wilt natuurlijk een banner op zijn of haar hoekwoning.
Influencers zijn tegenwoordig een hot topic! Even in het kort, een influencer is iemand die veel volgers op sociale media heeft met een publiek dat hem of haar erkent en ook naar degene luistert. Dus stel een influencer post vaak een foto op zijn sociale media waarbij hij of zij in leuke kleding loopt van jouw merk, dan kan dit juist die boost zijn voor je naamsbekendheid! Ze kunnen ook een product promoten en daaraan gelijk een kortingscode aan toevoegen zodat het publiek korting krijgt op dat daadwerkelijke product. Zo kunnen je sales ook nog eens omhoog schieten, krijg je meer naamsbekendheid en zo kan je meer herhaalaankopen krijgen, als jouw product hierop is gericht. Het is daarbij handig om te weten met welke influencer je zou kunnen samenwerken. Als je een technisch product hebt moet je dat natuurlijk doen bij een influencer waarbij zijn publiek grotendeels technisch is. Het is ook fijn om te weten wat de kosten van een samenwerking met een influencers ongeveer zal zijn. Zo is het nuttig om wat te weten over de Instagram marketing al wil je op dit platform samenwerken met een influencer. De influencer tarieven kunnen per influencer verschillen, maar een inschatting kunnen we altijd maken! Op het sociale media platform van Instagram betaal je bij iemand die 50.000 – 100.000 volgers heeft tussen de €500 en €1.000 euro per post. Als je jouw product wilt promoten door een influencer die tussen de 50.000 en 100.000 abonnees heeft op Youtube, kan je op een geldbedrag rekenen van €100 – €2.000 euro per video. Dus probeer je product te koppelen aan een influencer met de juiste doelgroep voor je bedrijf, zo haal je het meeste uit de promotie!