(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Digitaal netwerken is eigenlijk de enige manier van netwerken die mogelijk is tijdens de coronacrisis. LinkedIn is met netwerken hét grote platform van de sociale media. Dus voor het online netwerken moet je nu zeker bij LinkedIn zijn. Bij dit platform is het heel belangrijk om een goed profiel aan te maken. Omdat het netwerken nu lastig is zijn er zelfs online netwerk events beschikbaar. Er zijn ook bepaalde evenementen waarbij andere ondernemers spreken over hun bedrijf in deze crisis. Online netwerken wordt steeds belangrijker. Er blijkt dus uit een onderzoek dat jij je omzet met 9% kan laten groeien door online te netwerken!
De kopregel, de zin onder je foto is heel belangrijk. Dit is het eerste wat andere mensen zien op jouw profiel als ze je tegenkomen, het is dan ook belangrijk om er in te zetten wat je doet, dus bijvoorbeeld ondernemer of CEO/directeur van (jouw bedrijfsnaam). Naast alleen de kopregel kan je ook een leuke introductie bij de info over jezelf schrijven, zo krijgt jouw contact een beter beeld van je en leert die jou alvast een beetje kennen! Het is ook heel belangrijk dat je weet wat jouw doel is van een online netwerk.
Je kan ook een video maken waarbij jij jezelf introduceert en waarbij jij je bedrijf misschien wel introduceert of wat je vaardigheden zijn. Om meer interesse te wekken bij je LinkedIn profiel kan je een kleine blog schrijven van maximaal 1300 tekens. Dit kan over iets gaan wat je leuk of interessant vindt, of wat andere heel interessant lijkt. Schrijf iets over de branche waar je in zit bijvoorbeeld!
Het kan ook handig zijn om te reageren op profielbezoeken. Zo weet je dat iemand interesse heeft getoond in je profiel. Als je de premium versie van LinkedIn hebt kan je bekijken wie jouw profiel heeft bezocht. Stuur hem of haar een berichtje hoe het met degene is en vraag misschien of ze ergens naar op zoek zijn. Niet iedereen stelt dit op prijs, dus weet goed wat je stuurt of aan wie je het verstuurt, dus hou het vooral bij een vriendelijk en geïnteresseerd berichtje
Als je mensen een connectie wilt sturen op LinkedIn, kan je er natuurlijk een leuk berichtje bij zetten. Doe niet aan kopiëren en plakken, want daar zit niemand op te wachten. Dus maak je 300 tekens origineel en waardevol. Het makkelijkst is om het gewoon kort en duidelijk te houden, niet gelijk een heel uitgebreid verhaal. Als de connectie jouw uitnodiging accepteert kan je degene gewoon een bericht sturen en verder uitleggen wat jij in zijn netwerk kan betekenen. Begin dus niet gelijk over wat jij nodig hebt, maar laat hem merken dat hij jou ook nodig heeft in zijn netwerk! Probeer dus ook goed te onderzoeken of er potentie zit achter deze connectie, want netwerken kan veel tijd kosten en deze tijd wil je natuurlijk nuttig gebruiken. Het kan natuurlijk ook dat een contact niet geïnteresseerd is in een connectie met jou, vat dit niet persoonlijk op. Blijf je profiel ook aanpassen, zo loop je niet met een verouderd profiel en zo voorkom je ongeschikte verrassingen.
Het is heel belangrijk om niet alleen maar te nemen, maar ook te geven! Als je alleen maar neemt, ziet jouw contact de waarde van jou ook niet meer in en dit kan een verlies van je netwerk worden. Als een contact veel voor jou heeft betekend dan kan je hem natuurlijk altijd bedanken met een leuk cadeau!
Wat mensen ook heel interessant en leuk vinden is als jij hun geposte bericht interessant vindt, dit is eigenlijk een soort van like, maar dan in de vorm van interessant. Je kan ook een comment plaatsen, als je dit doet, raad ik je aan om iets origineels te schrijven. Je hebt natuurlijk van de standaard reacties die je al kan aanklikken, maar daar val jij natuurlijk niet zo erg mee op. Met een persoonlijke comment kan iemand je meer gaan waarderen. Dit kan natuurlijk in veel positiefs resulteren. Bij LinkedIn kan je ook nog een delen, als je dit doet komt dit bericht op jouw tijdlijn te staan en kunnen jouw connecties dit bericht ook zien.
Er zijn natuurlijk ook digitale netwerk events. Zo kan jij je bijvoorbeeld inschrijven voor een online netwerk event van eventbride. Bij dit event kan je toch bij een netwerk event zijn. Dit is natuurlijk voor iedereen nieuw, zo’n online event, maar het is zeker een kijkje waard! Je hebt ook een event waarbij mensen bij elkaar komen om te praten over het ondernemen in de coronacrisis. Dit kan natuurlijk ook handig zijn voor jouw onderneming. Jij kan je bedrijf nu ook gaan baseren op alle informatie die je dan hebt gekregen. Zo kom je er achter wat goed is om te doen voor je bedrijf en wat juist slecht kan zijn voor je bedrijf in deze tijd.