(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Als bedrijf heb je veel verschillende producten, en is het soms moeilijk om alles bij te houden. Advertising is niet meer wat het geweest is en je consumenten verwachten steeds meer en vaker verandering. Video’s worden vaak beter bekeken, maar dan moeten ze niet te lang zijn. En je kunt niet te lang teren op dezelfde video. Je moet je content blijven vernieuwen en steeds nieuwe digitale prikkels afgeven voor je consumenten en potentiële consumenten. Een manier om dat te doen is een shoppable video.
Een shoppable video is niet zomaar een video. Video’s kunnen natuurlijk van alles zijn. Het kan een animatie zijn of juist iets met acteurs of modellen. Het is maar net wat je wil en wat past bij je doelgroep. Met een shoppable video maak je het direct mogelijk om dingen te kopen in de video. Iemand die de video op een bepaald platform kijkt, kan tijdens het kijken direct een product van je aanschaffen. Je verwerkt dus een shopmogelijkheid in de video. Dat is een shoppable video.
Een shoppable video klinkt misschien als een brug te ver, maar het heeft veel voordelen. Je zorgt voor beter consumer engagement met video, maar dit stimuleer je nog extra door een shoppable video. De consument hoeft namelijk niet het platform waar hij of zij op dat moment op zit te verlaten. Er komt geen pop-up of link, je kunt direct iets kopen. In de video. Dat maakt dat mensen sneller iets kopen dat ze direct willen hebben als ze het zien.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor een shoppable video. Je kunt niet één shoppable video hebben en deze overal posten. Je zal per platform met hun mogelijkheden moeten werken. Wel zijn er opties voor shoppable video’s bij de populairdere sociale media. Bijvoorbeeld Instagram, TikTok en YouTube. Daar kun je dus shoppable video’s inzetten.