(Artikel gaat verder onder de advertentie)
Je inschrijving bij de KvK is rond en je bent er klaar voor om geld te gaan verdienen. Maar hoe laat je jouw beginnende onderneming groeien? Wij geven je een aantal praktische tips waarmee je direct aan de slag kan.
Als startende ondernemer kun je een groot aantal mensen bereiken tegen lage kosten door slim gebruik te maken van online marketing. Onder online marketing vallen zeer veel activiteiten. Denk hierbij onder andere adverteren via social media en Google (SEA). Je krijgt hiermee namelijk direct resultaat. Ga ook gelijk vanaf het begin aan de slag met de organische vindbaarheid van jouw website (SEO). Voorzie deze van de juiste content en blog regelmatig. Geef ook de optie aan bezoekers van je website om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Zo heb je direct een lijst met potentiële klanten.
Niet alleen online wil je jouw doelgroep bereiken, buitenreclame helpt je ook bij het laten groeien van jouw bedrijf. Zo is autoreclame of een bakfiets met reclame zeer effectief als je meer naamsbekendheid wilt voor jouw onderneming. Een buitenreclame bedrijf kan je adviseren over de beste opties voor jouw bedrijf zoals buiten lichtreclame of gevelreclame, gebaseerd op jouw doelen en wensen.
Het is erg belangrijk dat je direct vanaf de start een goede administratie voert. Hierdoor weet je namelijk hoeveel omzet je draait, wat de kosten zijn en hoeveel jij jezelf uit kunt betalen of hoeveel geld je hebt om te investeren. Als startende ondernemer komt er veel op je af, waardoor het snel een chaos kan worden. Met een aantal handige tools zorg je ervoor dat jij altijd het overzicht bewaart. Denk bijvoorbeeld aan online boekhoudsoftware waarin je jouw facturen maakt, offertes opstelt en je uitgaven bijhoudt. Vaak is het ook mogelijk om vanuit deze software je BTW-aangifte te doen.
Krijg je het druk? Dan moet je niet (meer) alles zelf willen doen. Besteed de dingen die je niet liggen uit en je houdt op die manier tijd over om je te richten op het ondernemen. Hierdoor kun jij je focussen op waar jij goed in bent en wat jij leuk vindt, terwijl je de andere klussen uitbesteedt aan een andere ondernemer die daar weer affiniteit mee heeft. Ook profiteer je van de deskundigheid van een ander. Dit kan je zelfs geld opleveren, bijvoorbeeld omdat een accountant veel meer weet van alle aftrekposten waar je gebruik van kunt maken.