Server Side Tracking: wat is het en hoe pas ik het toe?

25 juli 2024

(Artikel gaat verder onder de advertentie)

Serverside Tracking wordt tegenwoordig steeds vaker toegepast. Het wordt als één van de methodes gezien waarmee bedrijven kunnen voorkomen dat waardevolle informatie van websitebezoekers verloren gaat. Data is van cruciaal belang. Het geeft inzicht in het gedrag van de websitebezoeker. Dit is nodig om campagnes te optimaliseren en nieuwe campagnes in te richten. Maar hoe kan Server Side Tracking hier dan bij helpen? Wat is het? En hoe pas je het toe? In dit artikel lees je alles wat je moet weten. 

Wat is Server Side Tracking? 

Server Side Tracking is een nieuwe methode waarmee je relevante data verzamelt, beheert en controleert. Dit geeft meer inzicht in het gedrag van websitebezoekers en dus uiteindelijk ook de mogelijkheid om campagnes te verbeteren en meer leads te genereren. 

Server Side Tracking is een alternatief voor de traditionele vorm: client side tracking. Hierbij werd data op de browser van de websitebezoeker zelf geladen. Dit maakte dat websites veel trager werden en ook dat veel data geblokkeerd werd door de tussenkomst van adblokers of andere preventiemaatregelen die de bezoeker zelf heeft getroffen. Dat betekent dat veel bedrijven te maken krijgen met dataverlies. Soms van dusdanige proporties dat het vrijwel onmogelijk werd om inzicht in het gedrag van de doelgroep te krijgen en de website te verbeteren.

Door Server Side Tracking te implementeren met behulp van www.adpage.io kan dit voorkomen worden. Hierdoor loop je geen waardevolle data meer mis en komt de privacy van de websitebezoeker ook niet onnodig in geding. Doordat je specifieke tags op de eigen server plaatst en een filter gebruikt, verzamel je bovendien enkel de meest relevante data. Bovendien bepaal je zelf welke informatie gedeeld wordt met derde partijen. Hierdoor zal gevoelige persoonsgegevens niet langer meer gedeeld worden en bescherm je dus ook jouw websitebezoekers. 

Hoe werkt het? 


Als dit de eerste keer is dat je over server side tagging hoort, dan is het niet vreemd als je je vraagtekens hebt. Het klinkt namelijk nogal ingewikkeld en dat is het misschien ook wel een beetje. Gelukkig zijn er verschillende professionals die zich hier tegenwoordig volledig op focussen en samen met jou kunnen implementeren op de server. Toch is het ook wel prettig om zelf een beetje te begrijpen hoe dit nu precies in zijn werk gaat. 

Server Side Tracking begint met het creëren van een subdomein waarop straks de verschillende tags worden geïmplementeerd. Dit zorgt ervoor dat de tags straks op de eigen server worden geladen en niet meer op de apparaten van de websitebezoeker. 


Dit subdomein fungeert vervolgens als een soort tussenstation. Op dit station wordt enkel de relevante data verzameld. De rest wordt verwijderd. Dat zorgt ervoor dat men enkel relevante informatie zal verzamelen en gevoelige informatie niet met derde partijen gedeeld wordt. 


Na verwerking van de gefilterde data kan er vervolgens voor gekozen worden om deze door te sturen aan derde partijen zoals Google Analytics om zo de campagnes te optimaliseren.

Beoordeel dit artikel!
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *